Hoah, tätä hieman pelkäsinkin aloittaessani blogia. Tulee viikkoja, jolloin tapahtuu niin paljon asioita, ettei saa kirjoitettua niistä mitään. Ja sitten, kun lopulta ryhtyy kirjoittamaan, on niin tuhdisti kerrottavaa, että ahistaa. Mutta kertoa haluan, joten yritetään. Aloitetaan tapaus Sampo Pankista. Otsikkoni on rakkaan pankkini uusi slogan. Tosin viimeisestä sanasta olen vaihtanut yhden kirjaimen.

En ole vielä lopettanut Sampon tiliäni, mutta aion tehdä sen lähipäivinä. Jos kuvittelin toissa torstain olleen erikoista säätöä toimimattoman verkkopankin kanssa, toissa perjantai se vasta sirkus olikin.

Lähden töistäni kaksi tuntia ennen vuoroni loppumista, jotta ehtisin Kaivokadun konttoriin minulle pitkän kerjäämisen jälkeen varatuksi ajaksi. Mukava yllätys oli huomata, että Kaivokadun pääkonttori oli remontissa aprillipäivään asti. Ihan näin kieroiksi Sampossa ei vielä oltu ryhdytty: laina-asioista vastaava konttori oli remontin keskellä auki 4. kerroksessa.

Henkilö, jolle aikani oli varattu, ei tosin tiennyt tulostani mitään. Hän kierteli muutamassa tanskalaisten kansoittamassa huoneessa kysymässä asiasta, kunnes otti minut vastaan. Hetken arpomisen jälkeen hän haki opintolaina-asioissa avukseen jonkun tanskalaisnaisen. "Onko täällä kukaan hoitanut opintolainahakemuksia ennen?" -huudahdus naiselta oli omiaan kasvattamaan luottamustani pankkiini. Lisäksi kolmas osaston työntekijä tuli varta vasten työhuoneeseen kertomaan, että erään henkilön jo myönnetty nostamista vaille valmis opintolaina oli kadonnut verkkopankista tyystin.

Sinänsä en siis yllättynyt, että en konttorista lainaa saanut. On täysin käsittämätöntä, että kaikki lainaan liittyvät lomakkeet ovat vain sähköisessä muodossa. Mitään varajärjestelmää ei ollut korvaamassa kaatunutta verkkopankkia. Tietoani lainahakemuksesta ei saatu siis eteenpäin Sampolta Kelalle. Ei faksilla, ei puhelimitse, ei kirjekyyhkyllä, ei morsettamalla. Eikä ainakaan verkossa.

Tunnin konttorissa turhaan istuttuani tartuin oljenkorteen hakea lainaa Nordeasta. Se ei ollut mahdollista, koska Kelan tukien maksuosoitetta ei voitu muuttaa Nordeaan puhelimessa. Kaikki tämä vaihto olisi onnistunut, jos minun ei olisi tarvinnut säätää lainani kanssa viime tipassa ennen opintotukien palautuspäivää.

Lampsiessani myrtyneenä takaisin töihin työaikani jo loputtua soitin kaverille, jolla oli lainata tarvittava rahasumma opintotukieni palautusta varten. Töissä olin jo mennä suoraan taloustoimitukseen latelemaan suorat sanat siitä, kuinka pankin työntekijät ovat täysin pihalla tehtävistään eikä pankilta löydy varajärjestelmää sähköisen järjestelmän kaatumisen rinnalle. Tiesin Kelan työntekijän kanssa puhellessani, etten ollut yksin Sampon asiakkaana lainaa nostamassa tukien palautusta varten.

Päätin silti vielä piruuttani kirjautua töissä verkkopankkiin ja kokeilla lainanhakua. Neljä sekuntia myöhemmin olin täyttänyt lainahakemuksen. Jostain kumman syystä järjestelmä alkoi toimia tunnin viiveellä siitä, kun olin maininnut olevani Suomen Tietotoimiston työvuoroni aikana hoitamassa laina-asioitani. No, ilman minuakin Sampo sai ihan kohtuullisesti negatiivista mediahuomiota männä viikolla. Ja kohu ei näytä laantuvan edes Stubbin hampaiden taakse.

Viikonlopun jälkeen koitti maanantai, kohtalon päivä. Sampon verkkopankki ehti kaataa nettini kuusi kertaa ennen kuin se hyväksyi reilun 1700 euron maksuni Kelalle. Kyseistä suoritusta hidasti myös se, etten muistanut, mitä tukikuukausia minun oli palautettava. Olin 2007 syksyllä palauttanut kaksi tukikuukautta, mutten muistanut, mitkä ne olivat. Ja Sampo Pankkihan oli tuhonnut uudistuksellaan kaikki sähköiset tiliotteet uudistusta edeltäneeltä ajalta.

Kelan puhelinpalveluun yli puoli tuntia jonotettuani kuulin, että heilläkin oli oma sähköinen palvelunsa, jota kautta maksun voisi hoitaa. Maksutilanteessa pitää vain klikata oman pankkinsa logoa. Sampon kohdalla kyseessä oli vanha logo, jota klikkaamalla sai "tämä palvelu ei ole käytössä" -sivun eteensä. Jee.

Sain sähköisestä palvelusta lopulta tiedon kuukausista, jotka oli kirjattava tilisiirtoon. Sitten verkkopankki ei hyväksynyt laskua, jossa ei ollut viitettä. Voi perkele. Uusi soitto Sampoon (jonossa vartin) ja sain tietää, että viitteen voi ohittaa numerolla 123. Tilisiirron viesti ei yleensä näy, jos laskussa on lisäksi viite, mutta tällä poikkeuksella lasku saatiin vihdoin hyväksytyksi. Tähän operaatioon minulta meni pari tuntia ja yhteensä koko sotkun hoitoon käytännössä viikko. Jos Sampo olisi ilmoittanut minulle, ettei helmikuun lainahakemukseni ollut pätevä ja että minun pitäisi olla ensin yhteydessä Kelaan, olisin hoitanut koko roskan jo ennen uudistusta. Mutta näin se elämä välillä koettelee.

Nyt Kela ei heti karhua vähiä varojani, sen tekee verottaja. Sain elämässäni ensimmäistä kertaa palautusten sijaan mätkyjä, 170 euroa. Onneksi maksuaikaa on joulukuulle.